سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اصول و روش¬های تربیتی خانواده در سایه¬ی نماز

اصول و روش­های تربیتی خانواده در سایه­ی نماز

 

1.        اصل جذب را بر دفع ترجیح دهیم؛

زمانی که برادران یوسف او را به چاه افکنده، به نزدیک پدر بازگشتند و دروغ­های خود را بازگو کردند، پدر گفته­ی آنان را نپذیرفته، فرمود: «هوس­های نفسانی شما این کار را برایتان آراسته (شما را فریب داده) است. من صبر جمیل (و شکیبایی خالی از ناسپاسی) خواهم داشت و در برابر آنچه می­گویید از خدا یاری می­طلبم.»[1]

حضرت یعقوب با این­که از زشتی کار آن­ها آگاهی داشت ولیکن ایشان را از خود طرد نکرد؛ اگرچه هشدارهای لازم را به آنان داد. پس اولیا [و مربیان] باید این نکته را ملاحظه نمایند که: نبایستی با دیدن خطاهای فرزندان ، آنان را به طور کلی طرد نمود؛ چرا که این کار بسی موجب جری شدن ایشان و از بین رفتن زمینه­های تربیتی آنان گردد. درمقابل می­توان با صبر و مدارا به رشد و تربیت آنان امیدوار بود.


1. س یوسف، ی 18

1.        تلاش در جهت اصلاح رفتار و پرهیز از اتهام و سرکوبی شخصیت؛

در جریان یوسف، حضرت یعقوب(ع) صراحتا فرزندان خویش را متهم نکرد، با آن­که شواهد دروغ بودن گفته­های آنان معلوم بود. چرا که درصورت اتهام مستقیم، هم زشتی گناه ازبین می­رفت و هم جرأت بر آن افزوده می­گشت. همچنین روابط دچار آسیب جدی می­شد.

? مثالی در خصوص اصلاح رفتار: احمد! این رفتار شما با حس مسئولیت پذیری­فردی مطابقت ندارد، لطفاً کار خود را بررسی و اصلاح کنید!

? نمونه­ای از سرکوبی شخصیت: احمد! تو چقدر آدم بی­مسئولیتی هستی!

? نکته: اگر والدین، درخصوص فرزند خود، رفتاری ناشایست دیدند، تمام شخصیت وی را زیر سئوال نبرند بلکه بکوشند فقط نسبت به اصلاح رفتار نابهنجار اقدام نمایند.

 

2.        ترغیب مقدم بر تخویف یا تشویق به­جای ترس و منع؛

اجتناب از روش­های ترس و تمسخر در ارائه­ی دین، زمینه­ی مناسبی برای پذیرش تکالیف دینی فراهم می­کند. بخصوص نوجوان و جوان با ترغیب و تشویق مانوس­تر است و بالطبع ترس و منع کمتر تاثیری در او دارد.

جملات زیر می­تواند برای تشویق کودکان نقشی شگفت بازی کند:

? خیلی خوب به جلو می­روی!

? کار شما تحسین برانگیز است!

?  به تو افتخار می­کنم.

به این جملات که برای تشویق یک نوجوان پسر 14 ساله [1]درنظر گرفته شده، توجه نمائید:

? کردار شما مایه خشنودی خداوند است.

?  شما با بی کران هستی ارتباط دارید ، خود را محدود به طبیعت نکنید.

?  شما بهترین آفریده­ها هستید!

یا این دو عبارت ادبی را که برای ترغیب یک جوان به عالم فرامادی ارائه شده، ملاحظه کنید:

?  «تو را ز کنگره عرش می زنند سفیر!»

?  «مرغ دلم طائری است عرشی و قدس آشیان                       از قفس تن ملول، سیر شده از جهان

          عالم علوی بود جلوه­گه مرغ ما                                       آب­خور او بود گلشن باغ جنان»

 

3.        استفاده از روش­های غیرمستقیم به­جای روش­های مستقیم؛

معمولا افراد از لحاظ روانی در برابر روش­های مستقیم و صادقانه موضع می­گیرند و برعکس با دیدن شیوه­های غیرمستقیم به ابتهاج و انتباه درونی نائل می­شوند. امیر بیان (ع) در کلامی زیبا به استفاده­ی از شیوه­ی غیرمستقیم توصیه نموده­،         می­فرمایند: «ازجر المسیئ بثواب المحسن؛ بدکردار را با پاداش به نیکوکار تنبیه کنید!»

آیات قرآن بیشتر به طور غیر مستقیم افراد را انذار و تبشیر می نماید.

 

4.        چگونه گفتن مقدم بر چه گفتن است؛

با چگونگی گفتار لطافت بیافرینید! بذر امید بپاشید! زیبا نگریستن را آموزش دهید!



2. در این دوره­ی سنی تفکر به­شکل انتزاعی صورت می­گیرد.